El repertori liederístic català prengué carta de natura amb les cançons de Felip Pedrell, obres que defugen la cita directa al cançoner popular i aprofundeixen en el vincle entre text i música. Aquest és el cas de “La primavera” (1880), que conté les primeres cançons que s'han escrit mai en català, basades en poemes de Francesc Mathéu, i que prenen com a referent els grans cicles del romanticisme alemany. Set anys més tard, Francesc Alió va compondre “Sis melodies”, les primeres cançons que traspuen una personalitat netament catalana sense citacions a cap element popular.
“Cançons d'amor que he dictades de dintre mon cor eixiu, alegres com a bandades d'aucellets deixant lo niu”; amb aquesta poesia de Mathéu, Pedrell finalitzà “La primavera”, un poema de naturalesa romàntica que Alió també utilitzaria al Prólech de les “Sis melodies”. Així Alió pren el relleu de Pedrell per aconseguir que la cançó catalana germini amb esplendor en l'obra de futurs compositors.
PROGRAMA
Sis melodies (1887) Francesc Alió (1862-1908)
Pròlech
Cançó de l'estrella
Plor de la tòrtora
Si tu fosses aquí
Cançó de l'oruga
A una morta
Comiat (estrena) Xavier Pagés-Corella (1971*)
D'ençà que ella partí (estrena)
…
Primavera op. 109 (1880) Felip Pedrell (1841-1922)
1. La primavera que a estimar convida
2. Cada vegada que et veig
3. De celístia matinera
4. Mirant d’una viola
5. No sé què hi ha en ta mirada
6. Si les floretes de ta finestra
7. Si alguna nit a despertar venia
8. D’ençà que per tot, hermosa
9. Vine, verge beneïda
10.Quan el sol a ta finestra
11.Si pogués un sol instant
12.Cançons d’amor que he dictades
VENDA D'ENTRADES
ENTRADA: 20 euros
Entrada lliure per als socis de l'Associació Joan Manén i de l'Ateneu Barcelonès
Descompte d'un 50% per als socis de JJMM de Barcelona i de l'ACIMC
Les entrades es poden adquirir el mateix dia del concert, a partir de les 18 h al vestibul de la Sala Oriol Bohigas de l'Ateneu Barcelonès