Joan Manén

Berlín i la seva consagració

 Per Samuel Castellanos

a-13Un cop a Barcelona el pare decideix fer un gir de 180º provant en territori germànic on prenen contacte a Berlín amb Otto Goldschmidt, secretari personal de Pablo Sarasate. Goldschmidt prepara una audició pel famós violinista navarrès, i el jove Manén aprofita la ocasió per interpretar sense cap mena de vergonya els Zigeunerweisen del propi Sarasate. Tot i que la sort d'escoltar el seu compatrici va ser nombrosa i profitosa i que és possible que rebés alguns consells, la relació Manén-Sarasate va ser sempre condicionada i freda. Realment els inicis dels Manén, que no parlaven alemany, no van ser fàcils davant d'un dels públics més exigents del món. Tot i així Manén aconsegueix actuar a la Singakademie amb la Filharmònica de Berlín sota la direcció de Josef Rebicek interpretant el seu Concierto Español i dos dels seus Capricis. Abans de tancar l'any debuta a Paris (Nouveau Théâtre) durant el Festival Beethoven i tot seguit es presenta amb la Filharmònica de Varsòvia sota la direcció d'Emil Mlynarski. D'aquesta època daten les seves primeres composicions.

Al gener de 1899 Manén es contractat per oferir quinze recitals per Alemanya i al mes següent substitueix a Fritz Kreisler a Berlín. Coneix a Max Bruch que l'acompanya al piano privadament. Inaugura l'any 1900 amb un recital a la Rokoko Saal de l'Hotel Disch de Colònia acompanyat al piano per Richard Strauss. Durant una estada a Barcelona dirigeix la seva Catalonia, simfonia per a orquestra (Teatro Lírico 20-V-1900).

De retorn a Alemanya continua donant concerts i a Bückeburg presenta el seu Concierto Español. Les dificultats econòmiques es fan notar i entre 1901 i 1903 dona nombrosos concerts a Barcelona. Precisament al gener de 1903 estrena la seva primera òpera Giovanna di Napoli al Gran Teatre del Liceu de Barcelona. Al març ofereix un concert al Teatro Real de Madrid dirigit per Jerónimo Jiménez (Concert no. 2 de Paganini amb un nou acompanyament seu) obtenint un èxit sensacional i sent nomenat soci d'honor de la Sociedad de Conciertos.

Al mes de desembre té lloc al Liceu l'estrena de la seva òpera Acté amb llibret propi i en català.  Amadeu Vives i Joan Lamote de Grignon realitzen una crítica a la Revista Musical Catalana (RMC) en la que recolzen a l'artista davant de les crítiques negatives que rep per part d'una societat barcelonina acostumada al gust italianitzant.

Al 1904 Manén fa sentir les Cançons catalanes per a soprano, orquestra de corda i arpa a Berlín "originals del propi Manén, les quals han merescut els elogis més falaguers de la crítica berlinesa" (RMC gener 1905).

El nivell tècnic que ha arribat a desenvolupar Manén en el violí amb només vint anys d'edat és realment extraordinari tenint en compte la insuficient i deficient instrucció rebuda. No s'ha d'oblidar que aquest altíssim nivell -que es situa dins de l'anomenada tècnica transcendental- l'aconsegueix tot sol, doncs el seu pare prohibeix la intervenció (després d'Ibarguren) de qualsevol mestre.

B 3.1Al novembre de 1904 té lloc el veritable triomf de Manén a la Hochschule für Musik amb dos concerts, on després d'oferir les Variacions God save the King de Paganini obté un èxit sense precedents. És en aquest punt on la carrera de Manén inicia el seu període daurat. El seu nom s'estén entre l'alta societat i Pancho Goldschmidt decideix prendre les funcions d'empresari de l'artista. Manén comença aleshores a rebre una autèntica pluja de contractes impensable dies abans.

Capítol següent

Contacte Contacte

Youtube Youtube
Facebook Facebook
Blog Blog